با توجه به این که در چند سال اخیر کسب و کارهای اینترنتی رشد چشمگیری داشتهاند، لازم دانستم برای دوستانی که تمایل دارند به تازگی وارد این حوزه شوند 10 تا از مهمترین مزایای این نوع کسب و کار را نسبت که کسب و کارهای سنتی بیان کنم.
اما قبل از آن اجازه دهید تعریف کوتاهی از کسب و کار اینترنتی را برای دوستانی که هیچ گونه تجربه و اطلاعاتی در این زمینه ندارند، ارائه کنم.
کسب و کار اینترنتی چیست؟
همان طور که از نام این نوع کسب و کار مشخص است، به هر کسب و کاری که بر روی بستر اینترنت راهاندازی و مدیریت شود، کسب و کار اینترنتی میگویند. این بستر لزوماً یک وب سایت نیست! یک کسب و کار اینترنتی میتواند در قالب یک کانال، پیج و یا اکانتی در یک شبکه اجتماعی باشد.
کسب و کار الکترونیک تعاریف متعددی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره میشود:
ویکیپدیا
– کسب و کار الکترونیک وسیلهای که مسیر رسیدن بنگاهها به بازار را هموار میسازد. مسیری که مشتریان در آنجا اقدام به خرید کالا و خدمات میکنند.
– کسب و کار الکترونیک وسیلهای است که به استفادهکنندگان آن امکان رسیدن به مشتریان مؤثر و کارآمد را فراهم میسازد.
– کسب و کار الکترونیک توانایی هدایت تجارت از طریق شبکههای الکترونیک نظیر اینترنت و شبکه جهانی است.
حالا که متوجه شدیم عملکرد کسب و کار اینترنتی به چه صورت است، وقت آن رسیده است که مزایای آن را برشماریم.
مزایای کسب و کار اینترنتی
1. زمان کمتر، بازدهی چند برابر
در کسب و کار سنتی زمانهای زیادی برای مواردی مثل: بازاریابی، ارائه و شرح محصول به مشتری، امور مالی و حسابداری، انبارداری و غیره و غیره و غیره، باید صرف شود و نتیجه آن نیز چندان خوشایند نیست. اما در کسب و کار اینترنتی هر کدام از مواردی که اعلام شد با استفاده از یک ابزار ساده به سرعت و به بهترین شکل انجام میشود و به راحتی قابل بررسی، مدیریت و حسابرسی میباشد.
2. همیشه و همهجا در دسترس
در هر زمانی از شبانه روز که باشد و در هر جا و مکانی که باشید شما میتوانید کسب و کار خود را مدیریت و کنترل کنید. فقط نیاز به یک دستگاه هوشمند مانند موبایل، کامپیوتر و یا لپتاپ و یک اینترنت قابل قبول دارید.
3. دستگاه پولسازی و کسب درآمد خودکار
فقط کافیست شما کسب و کار اینترنتی خود را راهاندازی کنید و آن را به مشتری معرفی کنید. پس از آن در 24 ساعت شبانهروز و حتی روزهای تعطیل، دستگاه پولسازی شما به صورت خودکار مشتریان را جذب میکند، محصولات را به آنها معرفی میکند و در نهایت محصول به آنها ارائه میکند و مبلغ را از مشتری به صورت آنلاین دریافت مینماید. به همین راحتی!!!
4. پیادهسازی هر آن چه که فکرش را بکنید!
شما هر ایده و فکری را که در ذهن خود داشته باشید میتوانید به راحتی و با کمترین هزینه و به سرعت پیادهسازی کنید. فقط کافیست که بدانید دقیقا چه کارهایی را باید انجام دهید.
5. دریافت پول در لحظه و بدون دردسر
در اکثر موارد پرداختهای مالی در بستر وب از طریق درگاه پرداخت آنلاین انجام میشود و دیگر چیزی به نام قسدبندی، چک و یا بنویس به حساب وجود ندارد (البته اگر شما تمایل داشته باشید باز هم میتوانید این موارد را جهت راحتی مشتری در کسب و کار خود پیادهسازی کنید و مشکلی وجود ندارد).
6. ارائه محصول و فروش بین المللی و جهانی!
کسب و کار شما به دلیل این که در بستر جهانی اینترنت بنا میشود، از هر جای دنیا قابل بازدید و رویت است و شما میتوانید فروش خود را توسعه دهید و داد و ستد جهانی و بین المللی داشته باشید. علاوه بر این شما میتوانید تعیین کنید که پول شما بر اساس واحد پولی کدام کشور (دلار، یورو، ریال و ….) به شما تحویل شود.
7. بازاریابی اصولی و همه جانبه
با استفاده از ابزارهای بی شماری که در بستر وب و اینترنت وجود دارد به سادگی میتوانید بازاریابی محصولات خود را به صورت کامل و جامع انجام دهید و استفاده از تکنیکهای نوین بازاریابی مشتریان را جذب کنید.
8. تبدیل مشتریان بلقوه به خریدار و یا حتی طرفدار
با استفاده از ابزارهای و امکاناتی که در بستر وب و اینترنت برای مدیران کسب و کارها فراهم شده است، خیلی راحتتر و سریعتر از کسب و کارهای سنتی میتوانید یک مشتری بلقوه را به خریدار و یا حتی طرفدار کسب و کار خود مبدل کنید!
خریدار: مشتری بلقوهای است که تصمیم میگیرد و از شما برای یک بار خرید انجام میدهد و تمام.
طرفدار: خریداری است که از خریدی که از شما انجام داده است رضایت دارد و هر از چند گاهی به کسب و کار شما مراجعه میکند و معمولا خرید خود را از شما انجام میدهد.
9. سهولت در خرید و رضایتمندی مشتری
مشتریان این چند ساله استقبال فوق العادهای از خرید و سفارشهای اینترنتی و آنلاین داشتهاند زیرا آنان میتوانند به راحتی در داخل منزل یا محل کار خود خریدشان را با چند کلیک ساده انجام داده و محصول خود را در همان لحظه دانلود کنند یا در صورتی که محصول فیزیکی است، توسط پسب به دست آنان خواهد رسید.
10. پشتیبانی و خدمات پس از فروش
شما میتوانید با استفاده از راهها و روشهای مختلفی مانند: تماس تلفنی، فکس و خدمات نوین اینترنت مانند پشتیبانی آنلاین، تیکت پشتیبانی و …. پشتیبانی و خدمات پس از فروش کسب و کار خود را انجام دهید و همیشه و همهجا با مشتریان خود در ارتباط باشید.
نتیجه گیری
با توجه به مزایایی که در بالا بیان شد میتوانیم نتیجه بگیریم که کسب و کار اینترنتی دو سر سود است؛ یعنی هم برای صاحبان کسب و کارها بسیار مناسب و به صرفه است و برای کاربران و مشتریان نیز راحتی و آسودگی را به ارمغان میآورد.
البته این نکته را فراموش نکنید که این حوضه نیز مانند هر حوضه دیگری علاوه بر مزایایی بی شماری که دارد، قطعا یک سری معایب و ضعفهایی نیز خواهد داشت که به آنها نیز باید توجهی داشته باشیم. به همین منظور در مطالب بعد سعی میکنم تا با هم برخی از معایب این حوضه را نیز بررسیای داشته باشیم.
ممنونم که تا اینجا با من همراه بودید. نظر شما مایع دلگرمی من خواهد شد.
دیدگاهی ثبت نشده است.