مرورگر وب چیست؟ راهنمای انتخاب بهترین مرورگر + دانلود

مرورگر وب (اینترنت) چیست؟

اگر به تازگی وارد حوضه وب و اینترنت شده‌اید یا به هر دلیل دیگری نمی‌دانید که مرورگر وب (Web Browser) چیست، هیچ مشکلی ندارد. در این مقاله با هم این موضوع را بررسی خواهیم کرد و به شما کمک می‌کنم تا بتوانید بهترین مرورگر را برای گشت و گذار در اینترنت انتخاب کنید.

تصویر نمونه‌ای از مرورگر وب
شمایل کلی اکثر مرورگرهای وب (نسخه‌های مخصوص کامپیوتر یا لپتاپ)

مرورگر وب چیست؟

زمانی که شما می‌خواهید در محیط اینترنت به دنبال چیزی بگردید و یا جستجویی انجام دهید، اولین چیزی که نیاز دارید یک مرورگر است. در هر دستگاه و دیوایسی که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد، می‌توانید از مرورگرها استفاده کنید. به طور کلی می‌توان گفت: مرورگر نرم افزار یا اپلیکیشنی است که شما به وسیله آن می‌توانید در محیط اینترنت جستجو کنید و بگردید (مرور کنید).

مرورگر وب (به انگلیسی: Web browser) (که معمولاً به مرورگر خلاصه می‌شود) به نوعی نرم‌افزار کاربردی گفته می‌شود که برای دریافت، نمایش و مرور اطلاعات از وب جهان‌گستر مورد استفاده قرار می‌گیرد

ویکی‌پدیا

مرورگر وب در پلتفرم‌های مختلف

همانطور که در پاراگراف قبل اشاره شد، از مرورگرها می‌توان در دیوایس‌ها و پلتفرم‌های مختلف استفاده کرد. به طور مثال: ملموس‌ترین و بهترین پلتفرم برای مرور در وب، کامپیوترهای رومیزی یا لپتاپ‌ها هستند. زیرا که این دیوایس‌ها اکثرا دارای صفحه نمایش‌های نسبتاً بزرگی هستند و استفاده از آن‌ها راحت‌تر است. اما با این حال خیلی از مردم نیز ترجیح می‌دهند که به وسیله دیوایس‌های دیگری مانند موبایل، ساعت هوشمند، تلویزیون هوشمند و … در وب مرور کنند. به همین منظور شرکت‌هایی که نرم افزارهای مرورگر را طراحی و تولید کرده‌اند، تا حد امکان سعی کرده‌اند تا نرم افزار خود را برای پلتفرم‌های مختلف توسعه دهند و منتشر کنند تا کاربران دچار مشکل نشوند.

مرورگر اینترنت در دیوایس‌های مختلف
مرورگر اینترنت در پلتفرم‌های مختلف

مرورگرها از ابتدا تاکنون

پس از جهانی شدن اینترنت در دهه 1990 میلادی، اولین مرورگر وب با نام Lynx در سال 1993 منتشر شد. این مرورگر هیچ دیزاین و طراحی ظاهری‌ای ندارد و فقط بر پایه متن کار می‌کند. یعنی شما هیچ دکمه یا شکل بصری در این مرورگر مشاهده نمی‌کنید و تمامی کارها فقط با تایپ متن انجام می‌شود (چیزی شبیه محیط docs در ویندوز).
پس از آن، در اواخر سال 1994 میلادی مرورگری با نام Mosaic Netscape به بازار عرضه شد که بر خلاف Lynx، این مرورگر دارای دیزاین و طراحی ظاهری بود و دیگر نیازی نبود برای هر کاری، کلی کد تایپ شود. علاوه بر Mosaic Netscape، مرورگر Opera نیز یک ماه بعد وارد بازار شد. در اواسط سال بعد (Aug 1994) مرورگر IE که ما با نام Internet Explorer آن را می‌شناسیم، توسط کمپانی مایکروسافت تولید و راهی بازار شد.

سپس به ترتیب زیر مرورگر‌های جدیدتر و با امکانات بیشتر تولید و ساخته شدند:

  1. Mac IE (Jan 1996 – Mar 2000)
  2. Mozilla (Mar 1999)
  3. Chimera (Feb 2002 – 2003)
  4. Phoenix (Sep 2002 – 2003)
  5. Firebird (2003 – 2004)
  6. Camino (2003)
  7. Safari (Jun 2003)
  8. Maxthon (Dec 2003)
  9. Firefox (2004)
  10. Lunascape (Aug 2005)
  11. NetSurf (May 2007)
  12. Chrome (Sep 2008)
  13. Edge (Mar 2016)

راهنمای انتخاب بهترین مرورگر

امروزه مرورگرهای بسیار زیادی وجود دارند و هر کدام با امکانات و قابلیت‌های مختلف انتخاب را سخت می‌کنند. اما به نظر من برای شما دوستان که فعلا فقط قصد دارید یک جستجوی ساده انجام دهید و نیاز به امکانات و قابلیت‌های حرفه‌ای ندارید، مرورگرهای مختلف برای شما تفاوتی چندانی نخواهند داشت. و اگر نظر من را بخواهید، من می‌گویم از مرورگرهای مطرح و پرطرفداری مثل: Chrome, Firefox, Opera و یا Safari (برای کاربران MacOS یا IOS) استفاده کنید.

دانلود کنید!

در مرکز دانلود مرورگر وب لینک دانلود انواع مرورگرها را قرار دادم:
مرکز دانلود مرورگر وب

نتیجه

خُب! شما الان دیگه می‌دونید که مرورگر وب چیست و چگونه و از چه زمانی به وجود آمده است. همچنین می‌دانید که کار مرورگرها دقیقاً چیست و اکنون می‌توانید مرورگر خود را به سادگی انتخاب کنید و آن را دانلود نمایید.

امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد. لطفا نظرات خود را با من در میان بگذارید.

حسین استانستیمشاهده نوشته ها

Avatar for حسین استانستی

من حسین استانستی طراح و توسعه دهنده وب هستم. 22 ساله و ساکن مشهد. در حدود 7 سال است که در زمینه وب و اینترنت فعالیت دارم و مهارت‌ها و تجربیات زیادی کسب کرده‌ام و اکنون به درجه‌ای رسیده‌ام که توانایی دارم هر نوع سایت با هر امکانات و قابلیتی را طراحی و پیاده‌سازی کنم.

دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *